سریع ترین راه از بین بردن شپشک برنج در خانه

آیا از پیدا کردن سوسک های کوچک در گوشه و کنار انباری خود خسته شده اید؟ شپشک ها ممکن است کوچک باشند، اما ناامید کننده هستند. این حشرات کوچک دوست دارند هر چیزی از برنج گرفته تا آرد را میل کنند و صاحبان خانه را ناامید و نگران امنیت کالاهای ذخیره شده خود می کنند.

این مقاله شما را در مورد هر چیزی که باید در مورد چگونگی خلاص شدن از شر سرخرطومی ها بدانید و از بازگشت آنها جلوگیری کنید، راهنمایی می کند.

ما در سامانه خرید برنج ایرانی سعی کردیم بدون واسطه، برنج با کیفیت را به دست شما برسانیم. شما در این وبسایت برنج را بصورت مستقیم از کشاورز خریداری می‌کنید و هیچ دلال و واسطه ای بین ما نیست به همین دلیل، می‌توانید از خالص بودن برنج خود اطمینان قطعی داشته باشید.

بهترین روش از بین بردن شپشک در خانه

شپشک های انباری چیست؟

شپشک انباری یک آفت رایج خانگی است که می تواند مواد غذایی ذخیره شده شما را خراب کند. آنها سوسک های کوچکی هستند که معمولاً بین 1 / 8 تا 1 / 4 اینچ طول دارند و پوزه کشیده مشخصی دارند. این حشرات جذب مناطق تاریک و مرطوب خانه، به ویژه انباری آشپزخانه که در آن می‌توانند انواع کالاهای خشک مانند آرد، برنج و غلات را بنوشند، می‌شوند. هنگامی که شپشک ها به انبار شما حمله می کنند، می توانند به سرعت تکثیر شوند و آسیب قابل توجهی به مواد غذایی ذخیره شده شما وارد کنند. شپشک ماده در طول زندگی خود می تواند تا 300 تخم بگذارد که به لاروهایی تبدیل می شود که به طور فعال از مواد اصلی انبارداری شما تغذیه می کنند. این لاروها می توانند غذای شما را با فضولات، تار و پود و اجساد مرده خود آلوده کنند و در نهایت آن را برای مصرف نامناسب کنند.

خلاص شدن از شر شپشک ها بسیار دشوار است، زیرا می توانند حتی در بسته ترین ظروف را نیز آلوده کنند. زمانی که صحبت از دور نگه داشتن این آفات به میان می آید، پیشگیری  امری کلیدی است اما ما در ادامه به شما توصیه های بیشتری در این مورد خواهیم داد.

چگونه بفهمیم که شپشک داریم یا نه؟

آیا در ظرف های برنج در انباری خود چند حشره پیدا کرده اید؟

اگر چنین است، به احتمال زیاد آنها از خانواده شپشک انباری هستند. با این حال، چند آفت رایج دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند به انباری شما نیز حمله کنند، مانند پروانه هندی، سوسک‌های آرد و کنه غلات. برای شناسایی شپشک های انباری، باید به دنبال حشرات کوچک قهوه ای تیره یا سیاه باشید که دوباره، تقریباً ⅛ تا ¼ اینچ طول و پوزه بلندی دارند. همچنین ممکن است متوجه سوراخ های ریزی در محصولات غلات و آرد شوید که نشان می دهد شپشک ها تخم های خود را در داخل ظرف گذاشته اند (و متعاقباً از تخم خارج شده اند).

یکی دیگر از نشانه های شپشک انباری بوی متمایز و کپک زده ای است که از ظروف آسیب دیده منتشر می شود.

روش از بین بردن شپشک در برنج

چگونه از شر شپشک در انبار خلاص شویم؟

اگر متوجه حشرات کوچک قهوه ای مایل به سیاه در انباری خود شده اید، وقت آن است که برای خلاص شدن از شر آنها اقدام کنید. در اینجا به چند نکته اشاره خواهیم کرد:

مواد غذایی را به درستی انبار کنید

مانند بسیاری از آفات، نگهداری مناسب غذا می تواند در وهله اول به جلوگیری از هجوم شپش ها کمک کند. تمام کالاهای خشک خود را در ظروف دربسته با درب محکم نگه دارید تا از دسترسی شپشک ها به آنها جلوگیری شود. مطمئن شوید که جعبه ها و کیسه ها را بعد از هر بار استفاده محکم ببندید و انباری خود را به خوبی سازماندهی کنید تا مخفیگاه آفات به حداقل برسد.

آنها را تمیز کنید

هنگامی که با مشکل شپشک مواجه شدید، اولین قدم برای از بین بردن شپشک ها از انبار، تمیز کردن کامل آن است. با پاک کردن تمام قفسه ها، دیوارها و سطوح با سرکه سفید شروع کنید.

سرکه یک ماده پاک کننده طبیعی است که در ضدعفونی کردن و از بین بردن بوی بد از انبار شما موثر است. همچنین یک بازدارنده طبیعی برای شپشک و سایر آفات است.

منجمد کردن هر چیزی که می تواند ذخیره شود

سپس، هر چیزی را که در انبارتان قابل ذخیره است، منجمد کنید. شپشک ها می توانند در دماهای بالاتر از انجماد زنده بمانند، بنابراین مهم است که هر اقلام آلوده را حداقل به مدت چهار روز منجمد کنید تا تخم ها و لاروها از بین بروند. این شامل غلات، آرد و سایر مواردی است که ممکن است آلوده شود.

گذاشتن آنها در برابر آفتاب

اگر برنج تان شپشک زده برنج را زیر نور آفتاب بگذارید زیرا تابش آفتاب سبب دور شدن این حشرات می شود . برنج شپشک زده را روی یک پارچه تمیز زیر نور آفتاب پهن کنید. شپشک آفتاب را دوست ندارد و دنبال جای تاریک و مرطوب است بنابراین آفتاب سبب دور شدن شپشک می شود.

از حشره کش استفاده کنید

اگر آلودگی شدید باشد، ممکن است نیاز به استفاده از حشره کش برای خلاص شدن از شر شپشک باشد. به دنبال حشره کشی بگردید که برای آفات انباری برچسب استفاده دارد و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. به خاطر داشته باشید که حشره کش ها می توانند سمی باشند، بنابراین حتما آنها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.  در بیشتر موارد، بهتر است با کنترل حرفه ای آفات تماس بگیرید تا این مواد شیمیایی را برای شما مدیریت کنند. آنها دانش بهترین روش ها و محصولاتی را دارند که به طور موثر مشکل شپشک شما را بدون ایجاد آسیب ناخواسته از بین می برد.

مقداری میخک یا برگ بو را بیرون بیاورید

در نهایت، ممکن است بخواهید مقداری میخک یا برگ بو را بیرون بیاورید تا شپشک ها را دفع کنید. اگرچه شواهد علمی زیادی برای حمایت از این نوع درمان‌ وجود ندارد، افراد بی‌شماری با آن‌ها به موفقیت دست یافته‌اند. حتی اگر آنها برای رهایی از مشکل شپشک شما کار زیادی انجام ندهند، حداقل بوی خوبی در انبار شما ایجاد می کنند! این ادویه ها رایحه ای قوی دارند که شپشک ها آن را ناخوشایند می دانند و می توانند در دور نگه داشتن این آفات موثر باشند. به سادگی چند میخک یا برگ بو را در انباری خود یا در ظروف آلوده قرار دهید تا شپشک ها را از خود دور نگه دارید.

روش از بین بردن شپشک در برنج

تولید کنندگان و متصدیان انبار برای حفاظت از برنج در برابر شپشک چه کاری می توانند انجام دهند؟

در حالی که شپشک ها تهدیدی برای ایمنی مواد غذایی نیستند، اما نشانه ای از شیوه های نگهداری نامناسب هستند و می توان از آنها اجتناب کرد. در عین حال، شیوه های نگهداری و جابجایی خوب نیز به اطمینان از ایمنی و کیفیت کلی برنج کمک می کند. این شیوه ها عبارتند از:

1.اطمینان از شرایط نگهداری مناسب برای برنج

· برای جلوگیری از کپک زدن و فساد، سطح رطوبت را پایین نگه دارید

· در جای خنک نگهداری کنید تا مانع از  (ترشیدگی) و رشد آفات و کپک شود.

2.اجرای شیوه های خوب مدیریت آفات

· انجام بررسی های هفتگی برای آفات: اگر آفات یافت شدند، دانه ها را درمان کنید (مثلاً آنها را منجمد کنید) تا آفات از بین بروند.

· برای خلاص شدن از شر حشرات، به ویژه آنهایی که ممکن است در شکاف ها پنهان شده باشند، محل را به طور کامل تمیز کنید.

· کاهش در دسترس بودن غلات شل و سایر مواد غذایی که ممکن است باعث جذب آفات شود

· اقدامات کنترل آفات محیطی (به عنوان مثال تله) را در اطراف انبار نصب کنید

· بخش های آلوده را برای درمان جدا کنید

3. پیروی از شیوه های تولید خوب، مانند بسته بندی برنج بلافاصله پس از پردازش

راه نابود کردن شپشک در برنج

(سوالات متداول)

آیا شپشک ناقل بیماری است؟

شپشک ناقل یا انتشار دهنده بیماری شناخته شده نیست. حتی اگر در یک محصول غلاتی که در یک دستور غذا استفاده می شود، تعداد کمی شپشک نادیده گرفته شود، خوردن آن غذاها هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

آیا شپشک ها می گزند؟

شپشک ها قسمت های لازم دهان برای گزش را ندارند. این حشرات به غیر از آسیب به غلات ذخیره شده، هیچ خطری برای انسان ندارند.

شپشک ها چقدر عمر می کنند؟

حشرات بالغ حدود چهار هفته پس از تخم گذاری از مرحله جوانی خارج می شوند و کل طول عمرشان  به طور متوسط ​​7 تا 13 ماه طول می کشد. هر ماده در این مدت 50 تا 300 تخم می گذارد. این بدان معنی است که یک انبار یا کمد می تواند در عرض چند ماه به طور جدی آلوده شود مگر اینکه حشرات شناسایی شوند.

از آفت کش استفاده کنیم؟

در حالی که بهتر است از سموم دفع آفات در مناطقی که مواد غذایی تهیه یا نگهداری می شوند اجتناب کنید، برخی از آفت کش های غیر سمی به دفع و از بین بردن شپشک های بالغ معروف هستند. برخی منابع پیشنهاد می کنند که کمدها و انبارها را با یک حشره کش غیر سمی اسپری کنید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید