برنج ایرانی کهنه خوبه یا تازه؟

یکی از سوالات بسیار پر تکرار در زمینه برنج ایرانی و برنج شمال این است که برنج ایرانی کهنه بهتر است یا تازه. به عبارتی برنج امساله بخریم یا برنج پارساله؟ این سوال برای اکثر افرادی که به دنبال خرید برنج ایرانی هستند، وجود دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوال به طور کامل پاسخ دهیم تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خرید برنج بگیرید.

در زمان خرید برنج از کارخانه و یا کشاورزان شمال مخصوصا در اواخر تابستان که معمولا هم برنج جدید موجود است و هم برنج پارسال، ممکن است آنها این سوال را از شما بپرسند که برنج امساله می‌خواهید و یا پارساله. معمولا برنج قدیمی قیمت بالاتری دارد. دلیل این قیمت بالاتر در درجه اول کمیاب تر بودن برنج کهنه است و در درجه دوم این که پخت بسیار بهتری برای شما خواهد داشت.

برنج ایرانی کهنه خوبه یا تازه؟

برنج امساله یا تازه چیست؟

 معمولا زمان برداشت کشت اول برنج در مازندران، اواخر تابستان و برداشت برنج کشت دوم آبان ماه است. در اواخر تابستان که برنج کشت اول برداشت می‌شود معمولا در کارخانه ها برنج سال قبل موجود است و یا کشاورزانی که از سال قبل برنج در انبار خود موجود دارند، تصمیم به فروش آن می‌گیرند که برنج جدید را جایگزین کنند. اگر در این زمان تصمیم بر خرید برنج بگیرید ممکن است از شما بپرسند که برنج امسال را می‌خواهید و یا برنج پارسال.

برنج پارساله یا کهنه چیست؟

برنج کهنه، همان برنج سال قبل است که از زمان برداشت آن یک سال می‌گذرد و در انبار باقی مانده است. معمولا برنج قدیمی تر پخت بهتری می‌دهد. این برنج ها به دلایل مختلف ممکن است در انبار باقی مانده باشد. بعضی از کشاورزان برای سود بیشتر، برنج را یک سال نگهمیدارند تا بتوانند به قیمت بهتری بفروشند.

برنج ایرانی کهنه خوبه یا تازه؟

مهمترین مزیت برنج کهنه نسبت به برنج تازه چیست؟

 دلیل اصلی این که افراد به دنبال برنج کهنه تر برای خرید هستند، پخت آن است. برنج کهنه پخت بسیار بهتری دارد و البته بختن آن راحت تر از برنج تازه است. به دلیل این که برنج تازه همچنان رطوبت زمین کشاورزی را دارد و احتمال شفته شدن آن بیشتر است. به عبارتی پخت برنج تازه قلق های خاص خودش را دارد.

تا زمانی که این رطوبت اولیه در برنج وجود دارد، برنج با جوش خوردن کمتری پخته می‌شود. به همین دلیل برنج به اندازه کافی قد نمی‌کشد و آن کیفیت لازم را ندارد. اصطلاحا این برنج رِی نمی‌کند. اما برنج کهنه به دلیل اینکه رطوبت اولیه را به طور کامل از دست داده است، به راحتی جوش می‌خورد و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد به همین دلیل به خوبی ری می‌کند.

همانطور که گفتیم، پخت برنج های تازه و کهنه قلق های خاص خودش را دارد و با هم متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا روش های پخت هرکدام را برای شما توضیح دهیم. اگر قصد خرید برنج هاشمی را دارید کافیست با ما تماس بگیرید و یا از طریق لینک، سفارش دهید.

برنج پارساله بهتره یا امساله؟

روش پخت برنج تازه یا امساله: 

توجه داشته باشید که برنج تازه باید حداکثر 2 تا 3 ساعت خیس بخورد.

برنج تازه برای خیس خوردن نیاز به نمک زیاد دارد.

و برنج تازه باید کمتر از برنج کهنه جوش بخورد. برای این مورد نمی‌توان زمان دقیقی اعلام کرد ولی باید توجه بیشتری داشته باشید در زمان پخت برنج تا برنج شفته یا خمیر نشود. پخت برنج تازه نیاز به دقت چند برابری دارد.

روش پخت برنج کهنه یا امساله:

برنج کهنه به دلیل این که رطوبت اولیه خود را به طور کامل از دست داده است، می‌تواند 3 تا 7 ساعت با نمک خیس بخورد. برنج کهنه توانایی این را دارد که بیشتر از این مقدار نیز خیس بخورد و خراب نشود.

رستوران ها و سرآشپز های صنعتی که روزانه مقدار زیادی برند می‌پزند، از برنج های کهنه استفاده می‌کنند و بعضا تا 24 ساعت برنج را خیس می‌دهند.

مدت زمان جوش خوردن برنج کهنه مقدار قابل توجهی بیشتر از برنج تازه است. این مدت زمان باعث می‌شود برنج بیشتر قد بکشد. به عبارتی ساده تر، یک کیلو برنج کهنه تعداد بشقاب بیشتری پلو نسبت به برنج تازه می‌دهد. به همین دلیل است که در رستوران ها از برنج کهنه استفاده می‌شود. در ضمن با برنج کهنه بیشتر سیر می‌شوید.

مزیت های برنج کهنه

آیا برنج تازه نسبت به برنج کهنه مزیت هایی دارد؟ 

در حالتی که اکثر افراد برنج کهنه را ترجیح می‌دهند، اما برنج تازه نیز مزیت هایی را دارد. مهمترین مزیت آن، راحت تر بودن نگهداری برنج تازه است. برنج کهنه بسیار حساس است و اگر بد نگهداری شود ممکن است انواع حشرات در آن جمع شوند. باید در نگهداری برنج کهنه دقت بیشتری داشته باشید.

همچنین برنج تازه عطر بهتر و بیشتری نسبت به برنج کهنه دارد. اگر عطر و بوی برنج برای شما مهم تر از پخت آن است، می‌توانید از برنج تازه استفاده کنید. در نهایت تصمیم با شماست که برنج کهنه را ترجیح دهید و یا برنج تازه.

اگر قصد خرید برنج ایرانی طارم کشت دوم دارید، پیشنهاد می‌کنم با کلیک روی لینک قیمت آن را مشاهده کنید و سفارش خرید خود را ثبت کنید. ما در سامانه خرید برنج ایرانی به شما این امکان را می‌دهیم که بصورت مستقیم از ما که کشاورزان جوان مازندران هستیم برنج خریداری کنید. برنجی که هیچ نا خالصی ندارد و کاملا اصیل است. برنج های ما در شهرستان بابل و فریدونکنار کشت می‌شود که بالاترین کیفیت را دارد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید